<ν΄αντιγράψεις ένα συγγραφέα είναι κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας, ν΄αντιγράψεις πολλούς ειναι έρευνα. >>

Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου 2011

πορτοκάλι


Το πορτοκάλι είναι φρούτο που καρπίζει από το δέντρο πορτοκαλιά. Είναι ένα από τα πιο γνωστά εσπεριδοειδή.
Το σχήμα του είναι σφαιρικό ή ωοειδές, η φλούδα του παχιά ή λεπτή ανάλογα με την ποικιλία και η σάρκα του έχει χρώμα πορτοκαλί ή -στην ποικιλία σανγκουίνι- κόκκινο. Η εξωτερική επιφάνεια της φλούδας είναι σχετικά ανώμαλη και φέρει μικρά αδενώδη στίγματα που παράγουν αρωματικό αιθέριο έλαιο.
Η σάρκα του πορτοκαλιού χωρίζεται σε τμήματα που λέγονται σκελίδες ή φέτες. Κάθε φέτα περιβάλλεται από ινώδη ιστό λευκού χρώματος, που λέγεται ράκος. Στο εσωτερικό της κάθε φέτας υπάρχουν πολλά χωρίσματα, τα κύτταρα της σάρκας που είναι γεμάτα χυμό καθώς και μέχρι 3 σπόρια, αλλά μπορεί να υπάρχουν και φέτες χωρίς καθόλου σπόρια.
Το πορτοκάλι έχει γλυκιά ή γλυκόξινη γεύση και είναι λιγότερο ή περισσότερο αρωματικό ανάλογα με την ποικιλία και την ποιότητα. Κάποια ελαφριά πικρή γεύση που παρατηρείται μερικές φορές οφείλεται σε ποσότητα αιθέριου ελαίου που έχει εισχωρήσει στη σάρκα. Το πορτοκάλι είναι πλούσιο σε βιταμίνη C. Περιέχει επίσης σάκχαρακάλιοασβέστιοφώσφορο και βιταμίνη Α.
Είναι ωφέλιμο για τη διατροφή του ανθρώπου και η θρεπτική του αξία είναι μεγάλη. Καταναλώνεται νωπό ως φρούτο ή χρησιμοποιείται στην παραγωγή χυμών, φρέσκων ή συσκευασμένων. Oι καρποί που συλλέγονται όταν είναι άγουροι, μικροί και πράσινοι χρησιμοποιούνται στη ζαχαροπλαστική.
Το αιθέριο έλαιο της φλούδας, των ανθών και των φύλλων χρησιμοποιείται στην αρωματοποια αλλά και στη ζαχαροπλαστική. Από τη φλούδα επίσης παρασκευάζεται γλυκό κουταλιού.




• Πορτοκάλια και θρεπτικά συστατικά 


Ένα πορτοκάλι καλύπτει δύο φορές τις ημερήσιες ανάγκες ενός ενήλικου σε βιταμίνη C και περιέχει πολλές διαιτητικές ίνες. Ένα μέτριο πορτοκάλι έχει περίπου 50 θερμίδες.
• Πικρά πορτοκάλια 


Τα Νεράντζια ή Bigarade είναι ποικιλία πικρών πορτοκαλιών. Δεν τρώγονται ωμά αλλά χρησιμοποιούνται σε μαρμελάδες. Γίνονται επίσης υπέροχα γλυκά του κουταλιού, όταν είναι ακόμα άγουρα. Προέρχονται από το Βιετνάμ, αλά σήμερα καλλιεργούνται σε τροπικές χώρες και στην περιοχή της Μεσογείου.
• Πορτοκάλια late ή βαλέντσια 


Η ποικιλία πορτοκαλιών late, περιλαμβάνει και τα πορτοκάλια βαλέντσια, τα οποία έχουν λεία λεπτή φλούδα και περιέχουν λίγα ή καθόλου κουκούτσια. Είναι η πιο δημοφιλής ποικιλία στον κόσμο. Έχουν σάρκα κιτρινωπή και πολύ ζουμερή με έντονη γεύση. Τα βαλέντσια είναι τα καλύτερα πορτοκάλια για στύψιμο.
• Πορτοκάλια Blood (σαγκουίνια) 


Η ποικιλία Blood τα γνωστά μας σαγκουίνια, είναι μικρού μεγέθους με φλούδας που έχει κοκκινωπά στίγματα και σάρκα που χρωματικά κυμαίνεται από χρυσό μέχρι κόκκινο ρουμπινί. Είναι ιδανικά για σορμπέ και πολύχρωμα επιδόρπια.
• Blonde 


Η ποικιλία πορτοκαλιών Blonde , είναι χειμωνιάτικα πορτοκάλια με κιτρινωπή φλούδα. Στην ίδια ποικιλία ανήκουν τα πορτοκάλια Jaffa και Shamouti. Μεγάλα φρούτα, χοντρόφλουδα, που καθαρίζονται εύκολα. Η σάρκα τους είναι τραγανή και ζουμερή. Αν είστε τυχεροί, ίσως βρείτε πορτοκάλια Saustianas που έχουν πολύ χυμό και καθόλου κουκούτσια.
• Navel – Navelina ή Ναβαλίνα 


Η ποικιλία πορτοκαλιών ναβαλίνα, είναι πορτοκάλια χωρίς κουκούτσι που πήραν το όνομα τους από την προεξοχή που έχουν στο κάτω μέρος τους, όπου περιέχεται ένα μικρό φρούτο σε εμβρυϊκή κατάσταση. Έχουν φλούδα χοντρή και γλυκιά ζουμερή σάρκα. Η φλούδα τους γίνεται εξαιρετικό γλυκό του κουταλιού.
• Ποικιλίες πορτοκαλιών 


Τα πορτοκάλια διαιρούνται σε δύο κατηγορίες τα γλυκά πορτοκάλια, που τρώγονται και φρέσκα και τα πικρά πορτοκάλια που χρησιμοποιούνται κυρίως στη μαγειρική.
• Πορτοκάλι 


Ανεξάρτητα από τι δηλώνει το όνομα τους, τα πορτοκάλια δεν έχουν πάντοτε πορτοκαλί χρώμα. Κάποιες φορές είναι κίτρινα ή έχουν κόκκινες κηλίδες. Το μέγεθος τους ποικίλλει. Ένα πορτοκάλι μπορεί να είναι μεγάλο σαν τόπι ή μικρό σαν κεράσι. Η γεύση τους μπορεί να είναι γλυκιά ή πολύ ξινή.
• Πορτοκάλι, σίδηρο και φυτικές ίνες 

Το πορτοκάλι λόγω της μεγάλης περιεκτικότητας του σε βιταμίνη C, η οποία βοηθά στην απορρόφηση του σιδήρου από τον οργανισμό, όσοι πάσχουν από σιδηροπενική αναιμία είναι καλό να πίνουν ένα χυμό πορτοκαλιού κατά τη διάρκεια και μετά το γεύμα τους. Λόγω των φυτικών ινών που περιέχει, έχει την ικανότητα να μειώνει τη χοληστερίνη, καθώς επίσης να προστατεύει από καρδιακά και εγκεφαλικά επεισόδια, πιθανότατα λόγω των πολύτιμων συστατικών τους, όπως το κάλιο, το φυλλικό οξύ και η βιταμίνη C.
• Πορτοκάλι και υπέρταση 

Η κατανάλωση πορτοκαλιού δεν ανεβάζει την πίεση όπως λανθασμένα υποστηρίζεται, αλλά τη ρίχνει καθώς είναι πλούσιο σε κάλιο και φτωχό σε νάτριο, συνεπώς προστατεύει από την υπέρταση. Τονώνει το ανοσοποιητικό σύστημα, βοηθώντας τον οργανισμό να αμύνεται στο κρυολόγημα και στις ιώσεις.
• Πορτοκάλι και βιταμίνη C 

Νέες έρευνες φέρνουν καθημερινά το φως όλο και περισσότερες ευεργετικές ιδιότητες της βιταμίνης C, που είναι ταυτισμένη με το πορτοκάλι. Άλλωστε 1 πορτοκάλι καλύπτει ένα μεγάλο ποσοστό των ημερήσιων αναγκών του οργανισμού σε βιταμίνη C. Τα μικρά ή μέτρια, σφιχτά και βαριά πορτοκάλια είναι η καλύτερη επιλογή μας, καθώς περιέχουν μεγαλύτερη ποσότητα χυμού και είναι πιο θρεπτική.